onsdag 23 mars 2011

Ett sjukt system.

Det är inte så ofta jag nyttjar Försäkringskassans tjänster, men då jag sen en tid tillbaka är sjukskriven, pga utmattning, har jag inte haft något val.

Jag blev sjukskriven den 3 februari och har fortfarande inte fått pengar från Försäkringskassan. Detta beror på två saker. Den första anledningen är den som vi läst om i tidningar och hört om på teve. Försäkringskassans utredning tar MYCKET lång tid. Först ska läkarintyget skickas in, därefter får man hem en blankett där man väldigt detaljerat ska beskriva sin sjukdom och hur den gör att man inte är kababel att arbeta. Först när detta är gjort kan Försäkringskassan börja sin utredning om huruvida man har rätt till sjukpenning eller inte. Under tiden har den första sjukskrivningsperioden gått ut och en ny har troligen inletts. Alltså ska ett nytt läkarintyg skickas in. Tiden går... Redan här uppstår en del problem.
  1. Blanketten är svår att fylla i. Även för en person med svenska som modersmål kan det vara svårt. Det finns gott om människor i vårt avlånga land som inte är så bekväma i att uttrycka sig skriftligt.
  2. Vad händer om Försäkringskassan bedömer att jag inte är berättigad till sjukpenning? Ska de då, med hjälp av sina egna läkare, göra en ny läkarutredning? Men om det har gått nästan två månader sen jag blev sjuk, kan det faktiskt innebära att jag är frisk när Försäkringskassan ska göra sin bedömning, och vad händer då?
  3. Likaså är det märkligt att alla ärenden numera sköts centralt. Det måste ju vara väldigt svårt att göra en korrekt bedömning om det inte sker någon personlig kontakt överhuvudtaget.
  4. Att var utan inkomst innebär ytterligare en belastning för en person som redan redan mår dåligt. Jag har (tack och lov) en buffert att ta av, men det har inte alla, och det är verkligen inte något Försäkringskassan ska utgå ifrån. Inte heller att man har släkt och vänner som kan låna ut pengar på obestämd tid.
För min del har det blivit än mer komplicerat än så här (som om det inte skulle räcka). För cirka en vecka sedan fick jag ett brev från Försäkringskassan. De skrev att min läkare inte hade fyllt i en punkt på läkarintyget på ett korrekt sätt, och att hon därför behövde komplettera intyget. Hon ombads skicka in dessa kompletteringar senast den 21 mars. När jag (den 21 mars) var i kontakt med Försäkringskassan hade det ännu inte inkommit några papper från läkaren. Efter samtal med Företagshälsan (dock inte personligen med läkaren) blev jag lovad att detta skulle ombesörjas snarast.

Fortsättning följer....

3 kommentarer:

  1. Ja denna försäkrings kassa är ett släkte för sig själv. Fattar inte hur deras läkare ska vara den som bedömmer om en person ska bli godkänd att vara sjukskriven med ersättning. de tar ju inte ens tiden att träffa personen i fråga utan bedömmer utifrån papper. De träffar väl inte ens läkaren som man har . Jag tänker på dig kära syster..stå på dig. men tur att du har en buffert.
    Älskar dig styster, kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Javisst är det sjukt. Speciellt att du i EFTERHAND kan få veta att du egentligen inte fick vara sjukskriven!? Vad händer då? Räknas det som arbetsvägran eller?
    PUSS på dig!

    O ja, min dotter är sötaste i världen!!! =)

    SvaraRadera
  3. Verkar ju helt vansinnigt alltihop:Hoppas att det reder ut sig
    Kram MOR

    SvaraRadera